1.1 Prídavné mená so Slovenským národným korpusom
|
Téma
Z pravopisu prídavných
mien
|
Ročník
2. ročník SŠ
|
|
Ciele
Čo sa žiak naučí:
Poznávací
Komunikačný
|
Vstup
Čo sa vopred od žiaka
očakáva:
|
|
Kompetencie
Čo si žiak osvojí:
|
Didaktický problém
Čo budeme riešiť:
|
|
Prostriedky
Čo použijeme:
|
Metódy a formy
Ako to zrealizujeme:
|
Opis sledu činností
Úvodný rozhovor s navodením problému
·
V dorozumievaní používame niektoré prídavné
mená bez toho, aby sme si uvedomili ich pravopis.
Ako rozdeľujeme prídavné mená?
·
Má ten istý význam prídavné meno raný
a ranný? Aký je medzi nimi rozdiel?
Aké spojenia prídavných mien raný a ranný viete
utvoriť. Utvorte čo najviac možností.
·
Ako správne napíšete prídavné mená
sklený/sklenný, kolený/ kolenný?
·
Pomocou korpusu môžeme zistiť aké spojenia
prídavných mien raní a ranní ľudia používajú, a taktiež vyvodiť, aký
je medzi týmito prídavnými menami rozdiel.
Pomocou korpusu môžeme ďalej zistiť pravopis prídavných mien.
1.
Pracujte podľa otázok, ktoré sú uvedené pod tabuľkou.
|
Prídavné meno
|
Moja
predpoveď (pravopis)
|
Význam
prídavného mena
|
SNK
|
KSSJ
|
|
raný/ranný
|
|
|
|
|
|
sklený/sklenný
|
|
|
|
|
|
kolený/kolenný
|
|
|
|
|
|
súčasný/súčastný
|
|
|
|
|
Tabuľka A
a)
Pracujte so stĺpcom moja predpoveď. Napíšte slová so
správnym pravopisom podľa vlastnej predstavy.
b)
Pracujte so stĺpcom význam prídavného mena
a vpíšte významy prídavných mien.
c)
Pracujte so SNK, skúmajte slová v rozličných
kontextoch. Pomocou kolokácií sledujte textové okolie slova. Z výsledného
zobrazenia vypíšte do tabuľky slová z 1. , 2., 3. pozície vpravo.
Na základe výsledkov diskutujte o vami napísanom
význame prídavného mena.
d)
Postupovali ste správne? Svoju odpoveď porovnajte
s údajmi v Krátkom slovníku slovenského jazyka (KSSJ).
e)
Ktoré tvary ste napísali správne? Ktoré tvary ste
opravili?
2.
Podobne postupujte pri prídavných menách v tabuľke
B.
|
Prídavné
meno
|
Moja
predpoveď (pravopis)
|
Význam
prídavného mena
|
SNK
|
KSSJ
|
|
bledozelený/bledo-zelený
(kabát)
|
|
|
|
|
|
červenočierny/červeno-čierny
(šál)
|
|
|
|
|
|
literárnovedný/literárno-vedný
(časopis)
|
|
|
|
|
|
veľkomoravské/veľko-moravské
(obdobie)
|
|
|
|
|
|
Slovenskomaďarské/slovensko-maďarské
(vzťahy)
|
|
|
|
|
3.
Urobte záver pozorovaní.
a)
Čím sa prídavné mená z tabuľky A a B
odlišujú?
b)
Diskutujte o pravopise daných prídavných mien,
vyvoďte a sformulujte závery, odôvodnite a zapíšte si do zošita.
c)
Zopakujte závery svojich pozorovaní.
d)
Rozdeľte slová z tabuľky
A a z tabuľky B do dvoch stĺpcov a zakreslite do množín.
e)
Na prídavné mená vytvorte vety. Pomôžte si SNK.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára