sobota 26. januára 2013

Prídavné mená so SNK



1.1    Prídavné mená so Slovenským národným korpusom


Téma
Z pravopisu prídavných mien
Ročník
2. ročník SŠ
Ciele
Čo sa žiak naučí:
Poznávací
*      získať vedomosti o zvláštnostiach pravopisu vlastnostných prídavných mien
*      formulovať otázky a predbežné odpovede vlastným myšlienkovým úsilím

  Komunikačný
*      získať návyk porovnávať si spontánne jazykové vedomie s údajmi v SNK a v elektronických príručkách
*      zistiť ako adjektíva fungujú v reči
*      obohacovať si slovnú zásobu

Vstup
Čo sa vopred od žiaka očakáva:

*      schopnosť odlíšiť adjektíva od ostatných slovných druhov
*      schopnosť samostatne vyhľadávať informácie
*      schopnosť porovnávať zhody a rozdiely medzi jazykovými javmi
Kompetencie
Čo si žiak osvojí:

*      samostatné vyhľadávanie informácií a dopracúvanie sa k záveru
*      využívanie spôsobov a mechanizmov vyhľadávania informácií na internete
*      kompetencia v oblasti informačných a komunikačných technológií

Didaktický problém
Čo budeme riešiť:

*      problémom je, čo vybrať a ako priblížiť problematiku pravopisu a používania adjektív tak, aby žiaci získali poznatky použiteľné v komunikácii; aby samotný proces učenia podporoval ich myslenie, nie reprodukciu poučiek
Prostriedky
Čo použijeme:

*       učebňa vybavená technikou, internetom
*      Slovenský národný korpus
*      elektronické  lexikografické príručky
Metódy a formy
Ako to zrealizujeme:

*      úvodný rozhovor s navodením problému
*      práca so Slovenským národným korpusom a lexikografickými príručkami
*      vyvodenie a zhrnutie záverov
*      praktické použitie

Opis sledu činností
Úvodný rozhovor s navodením problému
·         V dorozumievaní používame niektoré prídavné mená bez toho, aby sme si uvedomili ich pravopis.
Ako rozdeľujeme prídavné mená?
·         Má ten istý význam prídavné meno raný a ranný? Aký je medzi nimi rozdiel?
Aké spojenia prídavných mien raný a ranný viete utvoriť. Utvorte čo najviac možností.
·         Ako správne napíšete prídavné mená sklený/sklenný, kolený/ kolenný?
·         Pomocou korpusu môžeme zistiť aké spojenia prídavných mien raní a ranní ľudia používajú, a taktiež vyvodiť, aký je medzi týmito prídavnými menami rozdiel.
Pomocou korpusu môžeme ďalej zistiť pravopis prídavných mien.

1.      Pracujte podľa otázok, ktoré sú uvedené pod tabuľkou.

Prídavné meno
Moja predpoveď (pravopis)
Význam prídavného mena
SNK
KSSJ
raný/ranný




sklený/sklenný




kolený/kolenný




súčasný/súčastný




Tabuľka A

a)      Pracujte so stĺpcom moja predpoveď. Napíšte slová so správnym pravopisom podľa vlastnej predstavy.
b)      Pracujte so stĺpcom význam prídavného mena a vpíšte významy prídavných mien.
c)      Pracujte so SNK, skúmajte slová v rozličných kontextoch. Pomocou kolokácií sledujte textové okolie slova. Z výsledného zobrazenia vypíšte do tabuľky slová z 1. , 2., 3. pozície vpravo.
Na základe výsledkov diskutujte o vami napísanom význame prídavného mena.
d)     Postupovali ste správne? Svoju odpoveď porovnajte s údajmi v Krátkom slovníku slovenského jazyka (KSSJ).
e)      Ktoré tvary ste napísali správne? Ktoré tvary ste opravili?

2.      Podobne postupujte pri prídavných menách v tabuľke B.

Prídavné meno
Moja predpoveď (pravopis)
Význam prídavného mena
SNK
KSSJ
bledozelený/bledo-zelený (kabát)




červenočierny/červeno-čierny (šál)




literárnovedný/literárno-vedný (časopis)




veľkomoravské/veľko-moravské (obdobie)




Slovenskomaďarské/slovensko-maďarské (vzťahy)




3.      Urobte záver pozorovaní.
a)      Čím sa prídavné mená z tabuľky A a B odlišujú?
b)      Diskutujte o pravopise daných prídavných mien, vyvoďte a sformulujte závery, odôvodnite a zapíšte si do zošita.
c)      Zopakujte závery svojich pozorovaní.
d)     Rozdeľte slová z tabuľky A a z tabuľky B do dvoch stĺpcov a zakreslite do množín.
e)      Na prídavné mená vytvorte vety. Pomôžte si SNK.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára