sobota 26. januára 2013

Konverzia slovných druhov s hlasovacím zariadením


1.1    Konverzia slovných druhov s hlasovacím zariadením

Téma
Konverzia slovných druhov
Ročník
2.ročník SŠ
Ciele
Čo sa žiak naučí:
Poznávací
*      získať vedomosti o konverzii slovných druhov
*      identifikovať slovný druh v danom kontexte

         Komunikačný
*      vedieť slovné druhy správne používať vo vetách

Vstup
Čo sa vopred od žiaka očakáva:

*      základná orientácia v slovných druhoch
*      schopnosť samostatne sa rozhodovať a riešiť úlohy
Kompetencie
Čo si žiak osvojí:

*      samostatné vyhľadávanie informácií a dopracúvanie sa k záveru
*      kompetencia v oblasti informačných a komunikačných technológií

Didaktický problém
Čo budeme riešiť:

*      problémom je konverzia slovných druhov
*      správne identifikovať slovný druh v danom kontexte
Prostriedky
Čo použijeme:
*      počítač
*       učebňa vybavená technikou, internetom
*      hlasovacie zariadenie
*      interaktívna tabuľa
Metódy a formy
Ako to zrealizujeme:
*      úvodný rozhovor s navodením problému
*      samostatná práca žiakov
*      práca s textom, cvičenia
*      vyvodenie a zhrnutie záverov
*      praktické použitie
Opis sledu činností
Úvodný rozhovor s navodením problému
·         Čo sú to slovné druhy? Čo slovné druhy pomenúvajú z toho hľadiska, že sa v jazyku odráža mimojazyková skutočnosť?
·         Slovné druhy sú lexikálno-gramatické triedy slov, ktoré majú spoločné isté významové a gramatické vlastnosti. Zohrávajú dôležitú úlohu v morfológii a v syntaxi jazyka.
·         Zo ZŠ vieme, že v slovných druhoch sa odrážajú isté javy vonkajšieho sveta ako samostatné veci (substancie), statické príznaky vecí (vlastnosti), iné ako dynamické príznaky vecí (procesy, činnosti a stavy) a napokon príznaky príznakov (adverbiá).
·         Zopakujte si, ako delíme slovné druhy (sémantické, syntaktické, morfologické hľadisko)?

1.      V nasledujúcich vetách zaraďte zvýraznené slová medzi slovné druhy. Použite hlasovacie zariadenie.
2.       Následne svoje tvrdenia odôvodnite, diskutujte.

a)      Prechádzam sa okolo domu.
A.    Predložka
B.     Príslovka
C.     Častica

b)      Prechádzal som okolo.
A.    Predložka
B.     Príslovka
C.     Častica

c)      Mám okolo šesťdesiat centov.
A.    Predložka
B.     Príslovka
C.     Častica
·         Pomocou hlasovacieho zariadenia môže učiteľ zistiť, ktorí žiaci odpovedali správne a ktorí nesprávne. Na základe získaných výsledkov (aj nesprávnych) učiteľ začína vysvetľovať jav konverzie.
·         Medzi jednotlivými slovnými druhmi nie sú často presné hranice. Niekedy zaradenie lexémy do slovného druhu je závislé od použitia vo vete. Časté sú najmä prechody medzi slovnými druhmi (konverzia).
3.      Na každé slovo utvorte dve vety a určite, akým slovným druhom je dané slovo vo vete: okolo, hádam, zle
4.      Na preverenie získaných vedomostí vypracujte krátky test pozostávajúci zo šiestich úloh. Použite hlasovacie zariadenie.

Test
1.      Večer je pochmúrny. Večer sa zastavím.
Podčiarknuté slová vo  vetách sú:
a)      podstatné meno a podstatné meno
b)      podstatné meno a príslovka
c)      príslovka a príslovka
d)     príslovka a podstatné meno

2.      Hádam už prišli.
Podčiarknuté slovo vo vete je:
a)      sloveso
b)      príslovka
c)      častica
d)     citoslovcia

3.      Hlavný čašník bol veľmi šikovný.
Podčiarknuté slovo vo vete je :
a)      podstatné meno
b)      príslovka
c)      častica
d)     prídavné meno

4.      Vyberte možnosť, v ktorej je slovo hlavný podstatným menom.
a)      Hlavný čašník bol veľmi šikovný.
b)      Hlavný bol veľmi šikovný.
c)      Hlavný hygienik sa odvolal.
d)     Povinnosti preberá hlavný odborník.

5.      V ktorej z možností je podstatné meno žiaľ použité ako častica?
a)      Žiaľ, zajtra neprídem.
b)      Žiaľ ma premohol.
c)      Aký je to veľký žiaľ!
d)     Najväčší žiaľ v sebe držia tí, ktorí sa nám zdajú najveselejší.

6.      Už aspoň ty mi daj pokoj!
Vo vete sa nachádzajú:
a) 1 častica, 3 zámená, 1 sloveso, 1 podstatné meno
b) 2 častice, 2 zámená, 1 sloveso, 1 podstatné meno
c) 1 spojka, 1 častica, 2 zámená, 1 podstatné meno
d) 1 spojka, 1 častica, 2 zámená, 1 podstatné meno


·         Záver
5.      Urobte štatistiku výsledkov. Vráťte sa k úlohám, ktoré robili najväčšie problémy, diskutujte a zdôvodňujte správne odpovede.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára